A tanulók korábbi tanulmányaik alapján megértik, hogy a népi hagyományok ismerete a kulturális örökségünk része. Tevékenyen részt vettek kooperatív csoportmunkában zajló együttműködő alkotási folyamatokban, digitális források közös elemzésében. Ismerik a farsangköszöntőket, maszkos alakoskodásokat is. Ismerik a fontosabb magyarországi helyszíneket, ahol rendszeresen farsangi hagyományokat szerveznek.
A módszer élményszerű közösségi tevékenységekkel elősegíti a nemzeti múlt, a szülőföld, a hagyományos népi élet és a népszokások megismerését, valamint erősíti a nemzedékek közötti párbeszédet. A jeles napi módszer ajánlások lehetőséget adnak az aktív részvételre a köszöntők vagy színjáték szerű népszokások élményszerű elsajátításában, bemutatásában. A tanulók aktívan részt képesek vállalni a különböző, jeles napokhoz, keresztény ünnepi szokásokhoz kapcsolódó témanap, vagy tematikus hét szervezésében. Életkoruknak megfelelő, önálló alkotásokat képesek létrehozni, melyekben megjelennek a Magyar tudomány és kultúra eredményei, és a hungarikumok. A tanulók tiszteletben tartják más kultúrák értékeit is.
A jeles nap keretében különböző kori bálokat szerveznek, kvízjátékokat készítenek, eszperente farsangi versek megírásával is próbálkoznak. Egy kortárs, jelmezes balett előadást készítenek a humor jegyében. Kreatív tevékenységeket végeznek, mint papírbábok készítése egy ismert mű, a Varázsfuvola alapján és a gipszálarc készítését is kipróbálják. Egy romantikus bál jellemzőinek bemutatása és egy tánc megtanulása is színesíti a középiskolai korosztály farsangi napjait.
A módszer, tevékenységekkel rendszerezett ismeretanyagot ad át a Magyar és európai kultúra értékeinek megismeréséhez. A feldolgozás során a tanulók szociális érzékenysége erősödik, felfedezik a nemzedékeken át létrehozott közösségi hagyomány összetartó erejét. Megismerteti őket a múlttal, és segít nekik eligazodni a jelenben. Megértik, hogy a néphagyomány az általános emberi értékek hordozója, ezért ismerete az általános műveltség része.
Erősödik a tanulók nemzeti identitástudata. Bővülnek ismereteik a Magyar népszokásokról, hagyományokról, mint kulturális értékekről. Erősödik az önálló ismeretszerzésük. Gyakorolják az asszertív véleményalkotást. A tevékenységek bátorítják a megalapozott, önálló ítéletalkotásukat. A feladatmegoldások során lehetőségük van az együttműködés megvalósítására, gyakorlására. A gazdag önkifejezési formák támogatásával az önismeret és a reális önértékelés kialakítása a cél, miközben a változatos tevékenységi formák nagyobb esélyt adnak a sikerélmény elérésére. Az érzelmek kifejezéséhez, felismeréséhez és szabályozásához kapcsolódó készségek gyakorlása szerepet játszik a társas viselkedés fejlődésében.