A nők ünneplésének a hagyománya széleskörűen elfogadott a társadalomban, így nem csak iskolai keretek között, hanem családi, otthoni szituációk, hagyományok kapcsán is szereztek tapasztalatokat, ismereteket a tanulók. Alsó tagozaton a pedagógusok tudatosan fejlesztik a gyermekek érzelmi intelligenciáját, jelezve feléjük, e jeles nap is érték. A tanulók számos köszönetnyilvánítási formát sajátítanak el (például a technika órák alkalmával elkészített kreatív ajándékokat), betekintést nyernek a gyerekirodalom, a népdalok, a műdalok nőnapi ünnepkörét feldolgozó, megjelenítő alkotások körébe.
A korosztály számára az élményszerű ismeretszerzés az elsődleges cél, miközben fejlődnek a társas és szociális, valamint a kommunikációs kompetenciák. Ezen belül kiemelendő területek a tanulók érzelmeinek felismerése, az erről való kommunikációnak, és az ezt kiszolgáló szókincsnek a fejlesztése. Az önkifejezést szolgáló kreatív alkotás, a szocio-emocionális készségek fejlesztése szerepjátékokkal, vizuális és auditív eszközök segítségével, amely során nyitottabbá válnak más emberi élethelyzetének megismerése iránt (etika). A kulturális hagyományok megismerése.
Az érzelmekről való önálló kommunikáció nem könnyű feladat egy tizenéves számára, így a módszerek tekintetében elsődleges szempont a közös, nyílt beszélgetéseken alapuló feladatmegoldás, a kreatív önkifejezés lehetőségének biztosítása (legyen az egy üzenet megfogalmazása és megjelenítése, vagy papírvirág hajtogatás, esetleg plakátkészítés), vizuális és auditív, mozgásos, élményalapú elemek felhasználása. A munkaformát illetően az osztályszintű, csoportos és páros, párkeresős feladatok kerülnek előtérbe.
Elsődleges cél, hogy a tanulók szabadon, nyíltan tudjanak kommunikálni az érzéseikről, legalább a kreatív önkifejezés szintjén. Új ismeretet szerezzenek a női szerepekről, a családi kapcsolatok fontosságáról, a szeretet kifejezésének módjairól. Fejlődjön a tanulók érzelmi intelligenciája, érzékeljék, hogy a család és benne a nő, mint ennek a központi összetartó eleme érték. Elsajátítsanak számos köszönetnyilvánítási formát. Legyenek tisztában a Nemzetközi Nőnap kialakulásának történetével, a nők több mint száz éves küzdelmével az egyenjogúságot, az azonos munkakörülményeket és a választójog kiharcolását illetően.
A Nemzetközi Nőnappal kapcsolatos ismeretek, érzelmek, hagyományok felidézése, a nőkkel való családi és társadalmi kapcsolat értékeinek, az énkép megismerése, a szeretetnyelv sokszínűségének megtapasztalása. A módszerek ezen érzelmek, ismeretek kifejezésre szolgáltat segítséget, lehetőséget akár nyelvi, akár nem nyelvi, akár kreatív önkifejezés tekintetében.