A tanulók már az előző évfolyamokon ismereteket gyűjtöttek a farsangról, mint népszokásról. Tudnak készíteni önállóan álarcokat, ismernek népi mondókákat, népköltéseket, régi népi történeteket olvastak, meséket ismertek meg. Több jelmezversenyen vettek részt és tudják, hogy a farsangi időszak egy mozgó ünnep, mely függ a húsvéttól.
A jeles nap megismerteti a magyar néphagyományt, népünk kulturális örökségére leginkább jellemző sajátosságokat. Élményszerű közösségi tevékenységekkel elősegíti a nemzeti múlt, a szülőföld, a hagyományos népi élet és a népszokások megismerését. Kommunikációközpontú helyzetgyakorlatokban, játékszituációkban (pl. színjáték szerű népszokásokban, köszöntőkben, népi játékokban, mondókákban) alkalmazni tudják az elsajátított kötött nyelvi formájú és improvizatív szövegeket is. A jeles napi módszer ajánlások lehetőséget adnak az aktív részvételre a köszöntők vagy színjáték szerű népszokások élményszerű elsajátításában, bemutatásában.
A módszer ajánlás az iskolán kívüli helyeken történő tevékenységekkel egyrészt megpróbálja a tanulókat közelebb hozni a jeles napi hagyományokhoz, másrészt a helyi közösségek jobb megismeréséhez is. Báb előadást mutatnak be egy közeli óvodában a kicsiknek, falumúzeumi sütés-főzésen vesznek részt, jelmezkölcsönzőt ismernek meg és közben interjúkat készítenek az ott dolgozókkal is. Egy bálterem feldíszítése, egy flashmob-szerű farsangi tánc (pl. seprűs tánc, botoló, körjáték) és bohóc felvonulás is szerepel a kínálatban.
Megértsék a tanulók, hogy a néphagyomány az általános emberi értékek hordozója, ezért ismerete az általános műveltség része. Módszer ajánlásokkal az önálló ismeretszerzést is támogatjuk. A jeles napi tevékenységekkel a nemzeti identitásuk erősödik. Segíti a közösségi, nemzeti azonosságtudatuk kialakítását, továbbá a szociális érzékenységük kialakítására sarkalja őket. Több lehetőséget kapnak a néphagyományok élményszerű megismerésére. A közösségi hagyomány összeköti őket a múlttal, és segít nekik eligazodni a jelenben.
Megalapozódik a tanulók nemzeti önismerete, nemzettudata, a tevékeny hazaszeretet. Tudatosul a tanulókban, hogy először minden népnek a saját hagyományait, nemzeti értékeit kell megismernie. Nyitottakká válnak a korábbi nemzedékek életmódjának, normarendszerének megismerésére, elfogadására. Az elsajátított köszöntők, dramatikus népszokások, népi játékok megjelenítésében törekednek a hagyományhű előadásmód megtartására. Igényük van a szűkebb helyi közösségek jobb megismerésére.