A tanulók az előző évfolyamokon ismereteket gyűjtöttek a farsangról, mint népszokásról. Képesek önálló alkotásokat létrehozni a témakörben, pl. álarcok és a maszkok, egyéb jelmezek készítése. Ismernek kapcsolódó népi mondókákat, népköltéseket, régi népi történeteket olvastak, meséket ismertek meg. Több farsangi jelmezversenyen is résztvettek. Tudják, hogy a farsang "mozgó ünnep", melynek ideje minden évben a húsvét napjától függ.
A jeles nap megismerteti a tanulókkal a magyar néphagyományt, a népünk kulturális örökségére leginkább jellemző sajátosságokat. Élményszerű közösségi tevékenységekkel elősegíti a nemzeti múlt, a szülőföld, a hagyományos népi élet és a népszokások megismerését. Kommunikációközpontú helyzetgyakorlatokban, játékszituációkban (pl. színjátékszerű népszokások, köszöntők, népi játékok) alkalmazni tudják az elsajátított kötött nyelvi formájú és improvizatív szövegeket is. A jeles nap lehetőséget ad az aktív részvételre a köszöntők vagy színjátékszerű népszokások élményszerű elsajátításában, bemutatásában. A javasolt módszer elemek fejlesztik a kreativitást, segítik a saját élményen keresztül való ismeretszerzést.
A módszer ajánlás többnyire kreatív, tevékenykedtető feladatokból áll. A tevékenységek feldolgozása során a tanulók több fajta közös, gondolkodtató, kreatív feladatot oldanak meg. A jellemzően csoportos munkák által átélik a csoporton belüli együttműködés élményét. Zajkeltő hangszerek készítését ismerik meg, amit később ki is próbálhatnak. Busóálarcot készítenek természetes anyagokból. A farsangi fánk sütése mellett egy farsangi, színes receptgyűjteményt is készítenek, valamint dramatikus játékokban próbálhatják ki magukat.
Az ajánlás célja, hogy felhívja a tanulók figyelmét arra, hogy a néphagyomány az általános emberi értékek hordozója, ezért ismerete az általános műveltség fontos része. A módszer ajánlások az önálló ismeretszerzést támogatják. További cél, hogy a feladatok tudatosítsák az ünnep megélésének jelentőségét, rávilágítsanak az ünneplés különböző módokon való megélésére, fontosságára és, hogy örömet találjanak a játékos, közösségi feladatokban. A jeles napi tevékenységek feldolgozásával a nemzeti identitásuk erősödik. Segíti a közösségi, nemzeti azonosságtudatuk kialakítását, a szociális érzékenységük erősítésére sarkalja őket. Több lehetőséget kapnak a néphagyományok élményszerű megismerésére. A közösségi hagyomány megélése összeköti őket a múlttal, és segít nekik eligazodni a jelenben.
A tanulók a játékosság és kíváncsiság megőrzése mellett képesek az élményeken keresztül megszerzett tudás befogadására. Megalapozódik nemzeti öntudatuk. A közös feladatmegoldások során fejlődik az együttműködés, kialakul az egymásra figyelés igénye. Tudatosul a tanulókban, hogy először minden népnek a saját hagyományait, nemzeti értékeit kell megismernie. Nyitottak lesznek a korábbi nemzedékek életmódjának, normarendszerének megismerésére, elfogadására. Az elsajátított köszöntők, dramatikus népszokások, népi játékok megjelenítésében törekednek a hagyományokhoz hű előadásmód megtartására. A tanulók képesek egymás értő meghallgatására, a véleményalkotásra, együttműködésre párokban valamint csoportban.