A jeles nap megértéséhez a tanulók előismeretei az alsó tagozatról, egyrészt az irodalom, azon belül is a mesék világából származnak. Olvasmányélményeiken keresztül ismerkednek a magyar történelemmel, kultúrával. Másrészt a zenén keresztül, azon belül is a gyerek és népdalok segítségével kapcsolódnak a magyar kultúrához. De ugyanúgy ismerik a magyar rajzfilm világát, ismerik a magyar találmányokat a bűvös kockával kezdve, és szeretik a magyar konyhát. Életük szervesen beleépül a magyar viselkedési kultúrába, részei kisebb és tágabb környezetüknek, korosztályuknak megfelelően tudják alkalmazni a magyar viselkedési normákat.
A jeles naphoz módszer ajánlásai a magyar nyelv és irodalom, történelem, zene tantárgyhoz kapcsolódnak. A feladatok hét kulcskompetencia fejlesztését segítik, különösen a csoportmunkán, együttműködésen alapuló közös gondolkodással, az önálló anyaggyűjtéssel, a vizuális rendezőkkel rendszerezett tudással, a lényegkiemeléssel, a saját érzések, gondolatok megfogalmazásával.
A módszer elem célja, hogy a tanulók közelebb kerüljenek a magyar kultúrához. Cél, hogy a tanulókban erősödjön hovatartozás érzésük, nemzeti öntudatuk. Megismerjék, megszeressék a népi kultúrát, mert azok családunk és társadalmunk gyökerei is, elemeinek hatása erős és szerteágazó, megtartó erőt sugároz. Cél a Himnusz mélyebb megértése, átélése. Korosztályuknak megfelelően tudják értelmezni a múltat, s ebben elhelyezni személyes és tágabb közösségi jelenlétüket, lássák az összefüggéseket.
A tanulók a magyar kultúrához kapcsolódó meglévő ismereteiket elmélyítik, tudatosítják, hogy a magyar kultúra veszi körül őket. A meglévő tudásukat új információkkal bővítik, az újonnan megszerzett tudást képesek a meglévőbe beleágyazni, rendszerezni. Őrizzék meg nyitottságukat, kíváncsiságukat, büszkeségüket a magyar kultúrával kapcsolatban. Fejlődik kommunikációs kompetenciájuk, empátiájuk, önreflexiójuk és kreativitásuk.