"Mindannyian különbözőek vagyunk, mindenki rendkívüli"
"Mindannyian különbözőek vagyunk, mindenki rendkívüli"
B variáns
1-4. évfolyam 21-32 Fő
12 óra 20 perc
Március 21.
A Down-szindróma világnapja
Tudatosságra nevelés
Kedvencnek jelöléshez regisztrálj és jelentkezz be!
A jeles nap megértéséhez, megtartásához szükséges előismeretek
A Down-szindróma világnapjával kapcsolatban a tanulók életkorukból adódóan kevés ismerettel, tapasztalattal rendelkeznek. Építhetünk azonban a tanulók befogadó- és elfogadókészségükre,pozitív attitűdjükre. A tanulók azonban rendelkeznek előismeretekkel az együttműködés bizonyos formáival kapcsolatban, a különböző külső programok részvétel során fontos illemszabályokról. A feladatokhoz szükséges az előzetes beszélgetés, közös elemzés, információadás.
A jeles nap tartalmi kapcsolódása a NAT-hoz
A kulcskompetenciák elmélyítése változatos feladatokon keresztül, külső helyszíneken történik, felhasználva tevékenykedtető, a tapasztalatokra építő módszereket, A kreativitást, beleélést, egymásra figyelést megkövetelő feladatok, azoknak közös átélése, megbeszélése közelebb hozza a diákhoz a jeles nap üzenetét és finoman készíti fel annak tartalmi és szellemi lényegére. Szükséges tantárgyi kapcsolódások magyar nyelv, irodalom, rajz-és vizuális kultúra, technika és életvitel, testnevelés.
A módszer ajánlás rövid leírása
A módszer során a tanulók változatos, élményeken alapuló módszereken keresztül ismerkednek a jeles nappal, annak üzenetével. Látogatásokat tesznek olyan helyszínekre, ahol megismerkedhetnek a segítségnyújtás bizonyos formáival, majd a tanulók maguk is segítségnyújtóvá válnak, így tapasztalják meg a társadalmi felelősségvállalás, a fogyatékkal élők megsegítésének bizonyos formáit. A feladat során a tanulók aktív szereplőivé válnak a folyamatnak, melynek során a tapasztalatok belsővé válnak.
A módszer ajánlás célja
A módszer ajánlás célja, hogy a tanulók saját élményeken, tapasztalatokon keresztül ismerkedjenek a jeles nappal, annak üzentével. Tapasztalatokat szerezzenek a Down-szindrómás emberek életéről, tevékenységeiről, ehhez nyújtanak lehetőséget a külső helyszínek. Megtapasztalják továbbá a társadalmi szerepvállalás, a közösségi megmozdulások kulturált formáit, azt, hogy hogyan tudjuk felhívni a figyelmet egy-egy problémára.
A módszer ajánlás elvárt eredményei
Megőrzik kíváncsiságukat, nyitottságukat, érdeklődésüket, olyan érző emberekké neveljük őket, akik képesek az elfogadásra. A feladatok által kialakul önreflexiójuk, a másikra való figyelmük, beleérző képességük. Az ügyességi feladatok által elmélyül kreativitásuk, fantáziájuk és élesedik empátiájuk. A feladatok végére képesek lesznek összekapcsolni a már meglévő ismereteiket az olvasott, hallott információival, meglátják és kiemelik az érdemi összefüggéseket.Legyenek képesek szót emelni másokért, ismerjék a közösségi megmozdulások kulturált formáit. Tisztában lesznek a társadalmi szerepvállalás fontosságával.
A módszer ajánlás elemei
R
Ráhangolódás
A ráhangolódás elemei előkészítik a jeles nap tartalmát, célja a motiváció, az előismeretek és az új ismeretek összekapcsolása.
10 perc
20 perc
20 perc
20 perc
Csoportos zoknikeresés
Az én zoknim azért különleges, mert…
Rakjunk ki a puzzle-t
Miben különböznek a kavicsok?
J
Jelentésteremtés
A jelentésteremtés módszer elemei középpontjában az új ismeretek, gondolatok feldolgozása és megértése, valamint az új és régi ismeretek összekapcsolása áll.
A reflexió elemei a jeles nap során szerzett információk összegzése, megszilárdítása, amely során a tanulók saját nyelvükön fogalmazzák meg azokat a gondolatokat, ismereteket, amelyekkel a feldolgozás során találkoztak.