November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Tudatosságra nevelés

Minden november utolsó péntekére esik a Nemzetközi ne vásárolj semmit! nap, ami angolul Buy Nothing Day néven ismert. Az esemény megálmodói a Fekete Péntek, azaz Black Friday napját hivatottak ellensúlyozni. Az Amerikai Egyesült Államokban az egyik legfontosabb ünnepüket, a hálaadást követő pénteken a kereskedők minden évben óriási akciókkal várják a karácsonyra készülő vevőiket. Ezen a napon, ami Fekete Péntekként ismert, már kora reggel hosszú sorok állnak az üzletek előtt. Ez a mértéktelen, egész évre jellemző vásárlási láz a szervezők szerint ésszerűtlen túlfogyasztással és ennek következtében indokolatlanul nagy hulladékképződéssel jár. Többnyire minden, amit megveszünk, a környezetünk kárára nagy anyag- és energiafogyasztással jön létre, hogy aztán a végén rövidebb vagy hosszabb idő elteltével hulladékká váljon. A reklámok és akciók lépten-nyomon arra csábítanak, hogy vásároljunk, és vásárlásainkat sokszor már nem a valós szükségleteinkhez igazítjuk, hanem pillanatnyi kívánalmainkhoz. Ezen szeretne változtatni a Ne vásárolj semmit! nap.

Jeles nap történelmi háttere, kialakulása


Diákoknak szóló változat

A Fekete Péntek, azaz Black Friday egy akciókkal és leértékelésekkel vásárlásra ösztönző nap, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban minden évben a hálaadás utáni pénteken tartanak. A hálaadás (angolul Thanksgiving Day) egy észak-amerikai ünnep, amelynek eredete, hogy az őszi betakarítás után ilyenkor adtak hálát Istennek az az évi termésért, az amerikaiak egyik legfontosabb ünnepe. Hagyományosan ezután indul el a karácsonyi bevásárlás és az ünnepi készülődés. Az emberek minden évben ki akarják használni azokat az árengedményeket, amelyeket az üzletek ilyenkor adnak. A Fekete Péntek állítólag onnan kapta nevét, hogy a kereskedők a könyvelésükben a veszteséget mindig piros, a nyereséget pedig fekete tintával vezették, és ilyenkor a nagy bevétel miatt általában csak fekete tintával készült bejegyzés szerepelt a könyvelésükben. Az Egyesült Államokban sokan ilyenkor még le is táboroznak az üzletek előtt, hogy a Fekete Pénteken biztosan ők legyenek az első vásárlók a boltban, és ők férjenek hozzá először az akciós kínálathoz. Mivel rengetegen egy időben próbálják kihasználni ezeket a leértékeléseket, a Fekete Péntek gyakran egy igen erőszakos eseménnyé válik, és az emberek olykor még meg is sérülnek a tülekedésben. Erre a vásárlási őrületre válaszként hívta életre 1992-ben egy Ted Dave nevű kanadai származású művész a Ne vásárolj semmit! napot, melynek jelszava: „Ami elég, az elég!”.

Eredetileg egy társadalmi felhívásjellegű napként a túlfogyasztás kérdésének megvizsgálására jött létre. A szervezők célja elérni, hogy ezzel a kezdeményezéssel legalább egy nap erejéig mindenki visszafogja a vásárlást, és a tényleges szükségleteire hallgasson, azaz felesleges vásárlási szokásainkat leépítsük. Az önként vállalt lemondás átgondolásra és felismerésre készteti a résztvevőket azzal kapcsolatban, hogy minden, amit megvesznek, rengeteg anyag- és energiafogyasztás árán jött létre, és rövidebb vagy hosszabb idő után végül a Földet terhelő hulladékká válik. A szervezők reményei szerint ez a nap hosszútávon is tudatosságot és odafigyelést eredményez majd.

Hazánkban a Tudatos Vásárlók Egyesülete 2004-ben szervezte meg először ezt az eseményt. Ezzel a nappal világszerte szeretnék felhívni a figyelmet a mértéktartó fogyasztás és a tudatos vásárlás fontosságára, hiszen ez a feleslegesen nagymértékű túltermelés árt a bolygónknak. Ennek oka, hogy egyrészt minden, amit megveszünk, a környezetünk kárára nagy anyag- és energiafogyasztással jön létre, azaz amíg elkészül egy termék, nagyon sok energiát emészt fel. Másrészt a végén rövidebb vagy hosszabb idő elteltével hulladékká válik, amelynek feldolgozása szerte a világon hatalmas probléma. Ha testközelből látnánk, hogy felesleges fogyasztásunk milyen káros hatással van életkörülményeinkre, a természetes környezetre és az állatvilágra, akkor sokkal tudatosabban vásárolnánk, és nem halmoznánk fel annyi terméket a háztartásunkban. Fontos megértenünk, hogy minden egyes vásárlásunk hatással van a bolygóra és a felesleges tárgyak megvásárlásával mi is okozóivá válunk a Földön elhatalmasodni látszó szemétterhelés növekedéséhez.


Jeles nap történelmi háttere, kialakulása


Pedagógusoknak szóló változat

A Ne vásárolj semmit! nap ötlete Ted Dave kanadai művész, reklámszakember fejéből pattant ki 1992 szeptemberében. Eredetileg egy társadalmi felhívásjellegű napként a túlfogyasztás kérdésének megvizsgálására jött létre. A szervezők célja elérni, hogy ezzel a kezdeményezéssel legalább egy nap erejéig mindenki visszafogja a vásárlást, és a tényleges szükségleteire hallgasson, azaz felesleges vásárlási szokásainkat leépítsük. Az önként vállalt lemondás átgondolásra és felismerésre készteti a résztvevőket azzal kapcsolatban, hogy minden, amit megvesznek, rengeteg anyag- és energiafogyasztás árán jött létre, és rövidebb vagy hosszabb idő után végül a Földet terhelő hulladékká válik. A szervezők reményei szerint ez a nap hosszútávon is tudatosságot és odafigyelést eredményez majd. Dave azért javasolta az akció létrehozását, hogy megkongassa a vészharangot a túlzott fogyasztás környezeti és etikai hatásai miatt. Jelmondata a következő: „Ami elég, az elég!“. A jelenlegi vásárlási szokásaink nem fenntarthatóak, hiszen a szükségesség mint szempont szinte teljesen kikerült a vásárlásaink megtervezésekor. A tudatosság is eltűnni látszik, sokan legtöbbször pillanatnyi érzés vagy kívánalom alapján döntenek. Az átlagfogyasztó nagyon ritkán helyez csak annyi terméket a kosarába, mint amennyi a listáján volt, sőt, legtöbbször listát sem készítünk, mivel az épp azt követeli meg tőlünk, hogy előre átgondoljuk, mire lesz szükségünk a következő időszakban.

A „Ne vásárolj semmit” kampány kezdeti promóciós tere egy kanadai központú nonprofit környezetbarát szervezet, a The Adbusters Foundation volt. 1997-ben az ünnepet szándékosan a hálaadás utáni péntekre tették, amelyen a Fekete Pénteket is tartják. Ez a már hagyományként említhető nap Észak-Amerikából származik, ahol a hálaadás napja utáni első péntek a karácsonyi bevásárlás hagyományos kezdőnapja, azaz a már hazánkban is ismert Black Friday-t a karácsonyi vásárlási láz miatt érdemes volt ekkorra helyezni.

A dátum tudatos megválasztásával így vált a Ne vásárolj semmit! nap a Fekete Péntek elleni globális tiltakozás napjává, hogy felhívja a figyelmet a mértéktelen fogyasztás bolygónkra gyakorolt pusztító hatásaira. Ez a lehetőség az összes tudatos vásárló számára nyitott, aki 24 órán keresztül tartózkodik a pénzköltéstől.

2000-ben az Adbusters Foundation által népszerűsített Buy Nothing Day hirdetéseket és a hirdetési időre szóló engedélyeket a CNN kivételével minden kereskedelmi televíziós csatorna elutasította. A kezdeti nehézségek ellenére egyre több és sikeresebb kampány született, melyeknek köszönhetően ez a különleges nap az évek során össztársadalmi szinten is a figyelem középpontjába került, az egykor csak néhányak által ismert napot ma emberek milliói ünneplik. Jelenleg több mint 65 országban több százezer ember vesz részt az egynapos vásárlási szünetben. Ezen országok közé tartozik többek között az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Japán, Franciaország, Norvégia, Ausztria, Németország, Új-Zéland, Izrael, India, Hollandia és Magyarország is.

Hazánkban először 2004-ben szervezte meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Ne vásárolj semmit! napot, amely kezdeményezéshez azóta számos civil szervezet és informális csoport csatlakozott. Ilyen a Magyar Természetvédők Szövetsége, melynek programvezetője, Kapitányné Sándor Szilvia a következő szavakkal buzdít mindenkit a változásra: „Örülnénk, ha legalább ezen a napon minél többen elgondolkodnának a vásárlási szokásaikon, és amennyiben a „túlfogyasztás” jeleit látják magukon, megpróbálnának lépésről-lépésre kiszabadulni a fogyasztói társadalom ördögi köréből. Sokkal boldogabbak lennénk, ha a felesleges dolgok vásárlásával töltött időt kirándulásra, olvasásra, beszélgetésre, és egyéb, valódi örömet hozó tevékenységre, kikapcsolódásra fordítanánk. Kezdjük el még ma!”

Szomorú tendencia napjainkban, hogy közös családi programok és kirándulás helyett egyre több család legfontosabb hétvégi programja a bevásárlás és a vásárolgatás lett. Mára ezek 20%-át hipermarketekben és bevásárlóközpontokban intézzük. Az elmúlt három évben több mint 2200 kisbolt szűnt meg országszerte, melyek szűkebb kínálatukkal is hozzájárultak ahhoz, hogy a mértéktelen vásárlási szokásokat korlátozzák. Az online vásárlás térnyerésével pedig még inkább hajlamosakká váltunk elvetni a sulykot a vásárlás terén. Az internetes fizetés esetében sem képletesen, sem fizikálisan nem érezzük a súlyát annak, hogy mennyi terméket tettünk a kosarunkba és hogy ez mennyivel könnyítette meg a pénztárcánkat. Kutatói vélemények szerint a webes vásárlásban a várakozás öröme is hozzátesz az élményhez, hiszen hasonló érzéseket kelt bennünk a csomagunkra való várakozás, mint az ünnepek, születésnapok közeledte.

A Ne vásárolj semmit! nap támogatói a fogyasztói társadalommal szemben tiltakozásra többféle módot is kitaláltak. A mindenki által legismertebb kapcsolódás a 24 órán keresztül tartó vásárlási bojkott, azaz egy teljes napon keresztül tartózkodunk bárminemű pénzköltéstől. Vásárlás helyett minőségi időt tölthetünk családunkkal, barátainkkal, szeretteinkkel vagy olyan tevékenységeket is folytathatunk, mint például az olvasás, a játék, a túrázás, vagy bármely sportolás.

Az Egyesült Államokban divat az úgynevezett „zombi sétával“ megünnepelni ezt a napot. A résztvevők ellátogatnak egy plázába, vagy bármely más nagy forgalmú kereskedelmi egységbe és a kezeiket összefonva lézengenek benne. A résztvevő „zombik” üres tekintettel méregetik a bevásárlóközpontok kirakatait, polcait, és szigorúan nem vásárolnak semmit. Ha valaki megkérdezi, hogy mit csinálnak, egyszerűen annyit válaszolnak: „Ne vásárolj semmit napot! tartunk.”

A tiltakozás másik formája, hogy a résztvevők sétálgatnak egy bevásárlóközpontban, és betesznek ugyan néhány terméket a kocsiba, de végül lázadásuk jeleként ezek megvásárlása nélkül hagyják el az üzletet.

Másik amerikai akció így biztat a minőségi idő eltöltésére: „Élvezze a Ne vásárolj semmit! napi pikniket és tartsa magát távol a Fekete Pénteki vásárlás nyüzsgésétől! Élvezze a pihentető nyaralást vidéken vagy a hegyekben!”

Szintén Amerikában népszerű és látványos szokás a hitelkártyavágás. Az ünneplők egy bevásárlóközpontban ollóval a kezükben ajánlják fel szolgálataikat a betérő vevőknek, hogy egy nyisszantással gyors segítséget nyújtsanak nekik, így megmenekülnek a felesleges pénzköltés lehetőségétől, nehogy kimerítsék a hitelkártyájukon lévő keretet. Ezzel remélik, véget vethetnek sokak vásárlási függőségének. A Ne vásárolj semmit közösség az Egyesült Államokban minden évben felvonul békés menetben az utcákon vagy a bevásárlóközpontokban. Abban bíznak, hogy a látványos tömeggel olyanok is értesülnek erről a kezdeményezésről, akik egyébként nem tudatosak a vásárlásaik során. Az átlagos észak-amerikai ötször többet fogyaszt, mint egy mexikói, tízszer többet, mint egy kínai, és harmincszor többet, mint egy indiai ember.

Jövőnk szempontjából tragikus jelenség, hogy fogyasztásunk áll az összes környezeti problémánk hátterében – a jeles nap küldetése ebből indul ki. A szervezők hangsúlyozzák, hogy az etikus és mértékletes fogyasztás hiányában rengeteg felesleges szemetet termelünk, ami pusztító hatással van a környezetre. Ma a Föld lakosságának 20%-a fogyasztja el az erőforrások 80%-át, miközben a fejlett európai országokban az élelmiszerek 30%-a kukában landol. A gazdasági adatok szerint jelenleg irreálisan eltolódik a fogyasztásunk: a jó körülmények között élő egymilliárd ember fogyasztja el az áruk 86%-át a globális piacon, így a bolygó többi emberének a megmaradt 14%-kal kell beérnie. Láthatjuk, hogy minden egyes vásárlásunk hatással van a bolygóra, és a változás sokszor kicsiben kezdődik.

Hazai és külföldi vonatkozású események, szokások

.

Kapcsolódó népszokások, tevékenységek, ünnepek

.

Források

https://tudatosvasarlo.hu/mirol-szol-ne-vasarolj-semmit-nap/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://www.nevasaroljsemmitnap.hu/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://europa.eu/youth/hu/article/43/21898_hu?language=fi (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://greenfo.hu/hir/ne-vasarolj-semmit-nap-2017-november-24/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://zoldito.blog.hu/2018/11/11/ne_vasarolj_semmit_nap_az_ovodaban (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://www.csaladinet.hu/hirek/szabadido/hirek_erdekessegek/8555/november_24_ne_vasarolj_semmit_nap (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://ficsakblog.hu/fogyasztoi_bojt_ma_van_a_ne_vasarolj_semmit_nap.html (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://mtvsz.hu/index.php/hirek/2015/11/ne-vasarolj-semmit-nap-3 (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://greenfo.hu/hir/november-25-ne-vasarolj-semmit-nap_1132065898/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://e-misszio.hu/hulladekgazdalkodas/739-ne-vasarolj-semmit-nap-2012 (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Hogyan legyek környezettudatos vásárló?
Megnyitás
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Juhászné Bérces Anikó
A veresi piac
Megnyitás
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Szvetelszky Zsuzsanna
Tudatos vásárló: A bőség zavara
Megnyitás
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Klösz György
Piac az Új vásártéren, Budapesten
Megnyitás
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Hangyasuli - Az alapok
Megnyitás
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Vásárlási böjt
Megnyitás
Legyünk tudatos vásárlók!
A variáns
1-4. évfolyam
21-32 Fő
665 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
A tudatos vásárlás hősei vagyunk!
A variáns
5-8. évfolyam
21-32 Fő
689 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Ma ne vásárolj - gondolj a jövőre!
A variáns
9-12. évfolyam
21-32 Fő
927 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Biztos szükséged van rá?
B variáns
1-4. évfolyam
21-32 Fő
485 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Használjuk újra a régit!
B variáns
5-8. évfolyam
21-32 Fő
910 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap
Legyünk környezettudatosan tudatos vásárlók!
B variáns
9-12. évfolyam
21-32 Fő
1272 Perc
November 25.
A nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! nap