Szeptember 22.
Autómentes nap
Tudatosságra nevelés

Az Autómentes világnap egy olyan nemzetközi megmozdulás, amelyet minden évben szeptember 22-én tartanak, és amely esemény alkalmával arra ösztönzik az embereket, hogy azon a napon kerüljék az autóik használatát. Helyette inkább közlekedjenek vonattal, busszal, kerékpárral, elektromos járművekkel, metróval vagy gyalogosan. Sőt, amennyiben megoldható az otthoni munkavégzés, úgy ezen a napon válasszák ezt a lehetőséget. 2000. szeptember 22-én szervezték meg az első európai „Car Free Day“-t. Kormányzati támogatásokkal, 760 európai város vett részt az első páneurópai "Városban a kocsim nélkül!" napon. Az autómentes nap nem csak egy napra szól, hanem mindenki számára inspiráció kíván lenni arra, hogy tegyen valamit a környezetéért és egy tisztább, élhetőbb jövőért. 

Jeles nap történelmi háttere, kialakulása


Diákoknak szóló változat

A gépjárművek szén-dioxidot és más üvegházhatású káros gázokat bocsátanak ki, melyek nagy mértékben felelnek a globális felmelegedés fokozódásáért. Az Autómentes világnapot azzal a céllal hívták életre, hogy felhívják a figyelmet a környezetvédelem fontosságára, és legyen egy alkalom, amikor mindannyian tudatosan hozzájárulhatunk a légszennyezettség csökkentéséhez.

Ez a különleges esemény arra ösztönöz mindenkit, hogy legalább egy napra tegye le autóját, és fontolja meg az utazás alternatív módjait. Biztat arra, hogy iskolába vagy munkahelyre bátran menjünk kerékpárral, tömegközlekedéssel, vagy esetleg sétálva, bízva abban, hogy hátha ez az egy nap az egyén mindennapi életében szokássá tud válni. Az autóhasználat mérséklésének, a rendszeres kerékpározásnak vagy sétának számos előnye van, hiszen a csendesebb és élhetőbb városok, valamint a kisebb légszennyezés mind segítenek a természet a tisztulásában, regenerálódásában. Mindemellett a rendszeres testmozgás segít a lelki- és testi egészség megőrzésében.

Az autómentes nap története az 1970-es évekre, az olajválság idejére nyúlik vissza, amikor az arab olajszállító vállalatok az Izraelt a háborúban támogató országokkal szemben felfüggesztették az olajszállítást. A leállás miatt kialakult kőolajhiány az Amerikai Egyesült Államokat és nyugat-európai szövetségeseit, valamint Japánt is érintette. Ez a kényszer szülte az autómentes rendezvényeket, melyeket akkor még nem egy meghatározott időpontban szerveztek, mint napjainkban. Jó pár éve minden év szeptember 16-22. között rendezik meg az Európai Mobilitási Hetet, azaz Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi kampányát, melynek célja a környezetbarát és fenntartható városi közlekedés népszerűsítése. Ez az esemény évről évre egyre népszerűbb, és ennek keretében szeptember 22-én tartják meg az autómentes napot, angolul Car Free Day-t. Erről 2000-ben állapodtak meg a kezdeményező országok, de 2002-ben már több mint 1000 európai város csatlakozott az Európai autómentes nap megtartásához, ami így minimum 100 millió embert ért el. Hazánk is ekkor csatlakozott, és abban az évben mintegy 40 önkormányzat és 9 fővárosi kerület jelezte részvételét az akcióban. Az Európán kívüli országok közül Argentína, Brazília, Izrael, Japán, Kanada, Kolumbia és Tajvan városai is csatlakoztak a kezdeményezéshez.

Úgy ünnepelhetjük meg e jeles napot, ha szeptember 22-én valóban nem ülünk autóba, és ismeretségi körünkben is terjesztjük az Autómentes világnap hírét, hogy minél többen tudatosítsák ezt a lehetőséget. Az Autómentes világnap jó alkalom, hogy megszervezzünk például egy családi kerékpározást, vagy jó ok lehet egy üdítő sétára. Érdemes megtudni azt is, hogy vannak-e kapcsolódó események a környékünkön, így nem csak részt vehetünk ezeken, de másokat is biztathatunk a részvételre.

Jeles nap történelmi háttere, kialakulása


Pedagógusoknak szóló változat

Amióta az első jármű 1886-ban kigurult az utcára, a világ vegyes érzésekkel viszonyul az autókhoz. Egyrészt nélkülözhetetlennek tartott eszközök, melyek hiányában megállna az élet, másrészt viszont óriási zajt és légszennyezést okoznak az élettereinkben, mely hosszútávon bizonyítottan káros a szervezetünkre. Ma, amikor több mint egymilliárd gépjármű van használatban a világon, kiemelten fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a mindannyiunkat érintő problémával.

A több mint 30 éve megalakult nemzetközi szervezet, a Környezetvédelmi Közlekedési Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E) először 2000. június 10–18. között hívta életre a brit zöld közlekedési hetet, melynek keddjére (június 17.) tűzte ki az első autómentes napot. Az Európai Bizottságban is ebben az évben állapodtak meg arról, hogy mindig szeptember 22-én tartva, önálló nap lesz az Autómentes világnap, amely páneurópai eseményként arra ösztönzi az európai közösség autóvezetőit, hogy egy napra adják fel az autóval történő közlekedést. Bár az autómentes nap csupán egyetlen nap a 365-ből, mondanivalója egész évre szól, és célja, hogy mindennapi gyakorlattá váljon. A nap története az 1973-as olajválsággal indult, amikor az arab olajszállító vállalatok az Izraelt a háborúban támogató országokkal szemben felfüggesztették az olajszállítást. A leállás miatt kialakult kőolajhiány az Amerikai Egyesült Államokat és nyugat-európai szövetségeseit, valamint Japánt is érintette. Ez a kényszer szülte az autómentes rendezvényeket, melyeket akkor még nem egy meghatározott időpontban szerveztek, mint napjainkban.

Három város Reykjavík (Izland), Bath (Egyesült Királyság) és La Rochelle (Franciaország) összefogásából 1995-ben szerveződött meg egy olyan informális World Car Free Days nevű együttműködés, ami a világszerte megrendezésre kerülő Autómentes Napok támogatására jött létre.

1998. június 21-én szervezték meg a Mobil Ohne Auto nevezetű autómentes napot, mely mostanra Németország-szerte az autómentes mobilitás napjaként ismert.

1999. szeptember 22-én, az európai "kísérleti napon" 66 francia város vett részt az "En ville, sans ma voiture?" autómentes rendezvényen, mellyel párhuzamosan 92 olasz város is bekapcsolódott az első olasz nemzeti Carfree napba, az "In cittá senza la mia auto“ néven.

Végül 2000. szeptember 22-én tartották az első egész Európára kiterjesztett „Car Free Day“-t. Kormányzati támogatásokkal 760 európai város vett részt az első páneurópai "A városban a kocsim nélkül!" napon. Alapítása óta a rendezvény egyre nagyobb figyelmet kap világszerte. Évente ezen a napon a résztvevők odafigyelnek arra, hogy elkerüljék az autóhasználatot és helyette a kerékpározást, gyaloglást vagy a tömegközlekedést válasszák. Ennek az akciónak az a célja, hogy legalább egy napra levegye a bolygónkról azt a terhet, amelyet ilyen mennyiségű káros gáz kibocsátása jelent, és arra ösztönözze az embereket, hogy a mindennapokban is kevésbé függjenek autójuktól, és éljenek egyéb közlekedési alternatívákkal. Annak érdekében, hogy megértsük, miért olyan fontos az Autómentes világnap, elengedhetetlen tisztában lenni a levegőszennyezés súlyosságával és azzal, hogy a járművek miként rontják tovább ezt, a világ minden részén aggasztó helyzetet.

Ahol légszennyezés van, ott oda nem illő káros idegen anyagok vannak a levegőben. Ezek felhalmozódásával az élőlények számára megnő a szabadban tartózkodás egészségügyi kockázata. Amikor egy jármű elégeti az üzemanyagot, szennyező anyagok, égéstermékek kerülnek kibocsátásra a kipufogó rendszeren keresztül, melyek füst formájában a levegőbe kerülnek. Négy fő típusa van azoknak a szennyező anyagoknak, amelyek a járművekből származnak. Elsőként ide soroljuk azokat a részecskéket is, amelyek jóindulatú anyagok ugyan, de mivel emelik a légköri páratartalmat, a levegőbe keveredve károsíthatják az emberi tüdőt. A második típus, a nitrogén-oxid akkor keletkezik, amikor az üzemanyag elég, és az égés során az oxigén és a nitrogén reakcióba lépnek egymással. A harmadik típust, a szénhidrogéneket, amik a szén és a hidrogén mérgező vegyületéből jönnek létre, szintén találunk az autó kipufogójában. Végül pedig a szén-monoxid zárja a felsorolást, amely akkor jön létre, mikor az üzemanyagban lévő szén nem ég el teljesen a motorban. Az autók kényelmesek és vitathatatlanul számos előnnyel rendelkeznek, de tudnunk kell, hogy használatuk veszélyes mennyiségű légszennyezéssel jár. Az Autómentes világnap kiváló alkalom arra, hogy felhívja a figyelmet a környezeti következményekre és problémákra, valamint hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Európai autómentes nap: A kilencvenes években több nyugat-európai országban mozgalmak jöttek létre, amelyek a felhívták a figyelmet az autós közlekedés káros hatásaira. Ilyen volt a fentebb említett Mobil ohne Auto (Németország), vagy a Don't choke Britain! (Nagy-Britannia). Az Európa-szerte egyre terjedő mozgalmak hatására 2000 februárjában az Európai Unió 13 tagországa közös nyilatkozatban ismerte el az Európai Autómentes Napot, melyet 2001-ben hazánk is aláírt. 2002-ben odáig fejlődött az akció, hogy már több mint 1000 résztvevő európai városban tartották meg, ami így minimum 100 millió embert érintett. Népszerűsége Európán kívüli országok – Argentína, Brazília, Izrael, Japán, Kanada, Kolumbia, Tajvan – városaira is kiterjedt, így ők is csatlakoztak a kezdeményezéshez.

Európai mobilitási hét: Az európai autómentes naphoz szorosan kapcsolódik az európai mobilitási hét rendezvénysorozata, melynek célja a környezetbarát és fenntartható városi közlekedés népszerűsítése, és amelyet 2002 óta minden évben szeptember 16. és 22. között rendeznek meg. A települések az Európai Charta aláírásával és az abban foglaltak vállalásával csatlakozhatnak a kezdeményezéshez. A programhoz való csatlakozásról szóló nyilatkozatban három kritérium teljesítését kell vállalni: tevékenységi hét szervezése, egy tartós intézkedés megvalósítása, valamint autómentes nap szervezése. Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi kampánya évről évre egyre népszerűbb Magyarországon is. Ezt bizonyítja, hogy 2019-ben 292 település vett részt hivatalosan a programokban, amivel Magyarország - közel ötven ország versenyében - a harmadik helyen végzett. A 2020-as Európai Mobilitási Hét arra ösztönözte az embereket és a települési önkormányzatokat, hogy tegyenek a karbonsemleges Európáért.

Magyar autómentes nap: Hazánkban az autómentes napot a kezdetektől kiemelt érdeklődés fogadta. Már a 2002-es csatlakozásunk évében mintegy 40 önkormányzat és 9 fővárosi kerület jelezte részvételét az akcióban. Budapesten az Andrássy út egy részét lezárták az autóforgalom elől. Több közhasznú szervezet is segíti a kezdeményezés terjesztését. Több utasszállító cég is kedvezményekkel járul hozzá a mobilitási hét alatt a kerékpárszállításhoz vagy az autósok tömegközlekedéséhez. Például az Autómentes Napon a MÁV-START Zrt. teljes szolgáltatási területén és a GYSEV Zrt. magyarországi vonalhálózatán díjmentes utazási lehetőséget kaptak az autósok, ha bemutatták gépjárművük forgalmi engedélyét. 2019-ben Budapest a programhoz való csatlakozásról szóló nyilatkozatban megfogalmazott három kritérium teljesítésével (tevékenységi hét szervezése, egy tartós intézkedés megvalósítása, és autómentes nap szervezése) aranyszintű résztvevővé vált, ily módon nevezhető lett az Európai mobilitási hét díjra. Hazánkban egyre többen kerékpároznak, terjed az elektromos rollerezés. Kormányzati kezdeményezésre egyre több bicikliút épül vagy újul meg – akár nemzetközileg jelentős aspektusban is (pl. EuroVelo). Az utóbbi évek környezetvédelmi intézkedései is nagy hatással vannak a városaink légszennyezettségének csökkentésére, úgy mint elektromos kerékpárvásárlás támogatása, elektromos autózás támogatása stb.

Az Autómentes világnap megünneplésének legmegfelelőbb módja természetesen az, ha ezen a napon sem ülünk autóba. Azzal is kivehetjük a részünket, ha minél több fórumon terjesztjük az Autómentes világnap hírét, hogy embertársainkban is tudatosítsuk az akció jelentőségét. A nap tiszteletére szervezhetünk például egy családi kerékpározást, vagy jó alkalom lehet egy kiadós séta megtételére. Érdemes utánajárni annak is, hogy a környéken vannak-e kapcsolódó események és az ezeken való részvétel mellett másokat is biztathatunk erre. Az autómentes napot a világ különböző városaiban különböző módon szervezik és ünneplik, de azzal a közös céllal teszik mindezt, hogy csökkentsék az utcán lévő autók számát. A társadalom és a környezet hasznára válik egy olyan nap, amikor kisebb a forgalom, környezetbarátabb a közlekedés, és csökken az üzemanyagégetés mértéke.

Források

https://www.origo.hu/itthon/20020922automentes.html (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://emh.kormany.hu/a-kampanyrol (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_aut%C3%B3mentes_nap (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://hu.wikipedia.org/wiki/1973-as_olajv%C3%A1ls%C3%A1g (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://carfreemetrodc.org/about-car-free-day/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

https://pesterzsebet.hu/automentes-nap-a-pesterzsebeti-gyermekmosoly-ovodaban/ (Legutóbbi megtekintés: 2021. június 23.)

Szeptember 22.
Autómentes nap
Autómentes nap
Megnyitás
Szeptember 22.
Autómentes nap
Sipos Géza
Közlekedés és klíma: kellemetlen, de hatékony megoldásokat javasol az Európai Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testülete
Megnyitás
Szeptember 22.
Autómentes nap
Kerékpáros KRESZ
Megnyitás
Szeptember 22.
Autómentes nap
Szabó T. Anna
Útravaló
Megnyitás
Szeptember 22.
Autómentes nap
Matt Cutts
30 napos kihívások a fenntarthatóbb életért
Megnyitás
Szeptember 22.
Autómentes nap
Elkészült a Bajcsy-Zsilinszky út korszerűsítése
Megnyitás
Autómentesen is boldogan!
A variáns
1-4. évfolyam
21-32 Fő
595 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap
Hagyd otthon az autót!
A variáns
9-12. évfolyam
32 Fő
585 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap
Mozgásban vagyunk!
B variáns
1-4. évfolyam
21-32 Fő
1010 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap
Hagyd otthon az autót!
B variáns
9-12. évfolyam
32 Fő
995 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap
Gondolkodj és közlekedj zölden!
A variáns
5-8. évfolyam
21-32 Fő
570 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap
Mivel közlekedünk, mivel közlekedjünk?
B variáns
5-8. évfolyam
32 Fő
550 Perc
Szeptember 22.
Autómentes nap